Cases

Beiersdorf


Michelle Licher
Human Resources

Beiersdorf werft en selecteert stagiaires met unieke jobbranding en sourcing combi.

PROJECT
Stageprogramma: de mogelijkheid voor gemotiveerde WO-studenten om een half jaar stage te lopen binnen de vakgebieden marketing, shopper & customer marketing, supply chain, finance en sales. Het stageprogramma start twee keer per jaar, telkens met acht studenten.

UITDAGING
Bijna iedereen heeft wel een pot NIVEA in de kast staan. Niet iedereen weet dat het bedrijf erachter een mondiale speler op het gebied van persoonlijke verzorging is, met meer dan 150 vestigingen wereldwijd en diverse A-merken in het assortiment, zoals NIVEA, Eucerin, 8x4, Labello en Hansaplast. Beiersdorf is altijd op zoek naar talent dat zich aangesproken voelt door de Beiersdorf-merken en door middel van een stage veel wil leren van de verschillende specialismen. Het stageprogramma fungeert daarnaast ook als pijplijn naar de toekomst.

AANPAK
Stagiaires zijn bij Beiersdorf nadrukkelijk geen ‘hulpjes’. Vanaf de eerste dag draaien ze voor 100% mee: ze krijgen alles te zien, zijn onderdeel van het team, hun input wordt gevraagd, ze zijn meteen productief. De werving verloopt via de eigen website van Beiersdorf, LinkedIn, studentensites en evenementen op universiteiten in het kader van campus recruitment en via het netwerk van de huidige of ex-stagiairs. Qompas fungeert als een verlengstuk van het eigen netwerk en heeft in 2014 twee stagiaires geplaatst.

Elke potentiële stagiair voert één of twee sollicitatiegesprekken, waaronder met de stagebegeleider en met de afdeling HR. Er is veel begeleiding en na afloop van de stage werkt elke stagiair zelf zijn of haar opvolger in. De beste studenten hebben na hun stage of afstuderen een streepje voor als ze zich aanmelden voor het internationale traineeship voor de ‘future leaders’; een programma van twee jaar, waarbij ze ook een half jaar in het buitenland werken. Ze komen direct in de laatste ronde van het selectieproces terecht.

RESULTAAT
De stagiaires hebben het naar hun zin, voelen zich serieus genomen en zijn vaak positief verrast door de open cultuur. De eigen medewerkers ervaren het als een manier om scherp te blijven en zien het als een uitdaging om de stagiair zo goed mogelijk te begeleiden. Een deel van het huidige personeelsbestand bij Beiersdorf is zelf ooit begonnen als stagiair.

Bekijk ook de cases van:

Steije Renes


Partner
The Next Organization

Lees verder »

Michelle Licher


Human Resources
Beiersdorf

Lees verder »